Automobilio išlaidų apskaita
Mano garažas Naudinga informacijaInformacija apie padangas

Padangų tipai

Žiemai tinkančios padangos skirstomos į dygliuotas, minkštos ar kietos sudėties bei universalias.

Dygliuotos padangos, kurios pasižymi puikiomis sukibimo savybėmis ant apsnigtos ar apledėjusios kelio dangos, skirtos tiems, kurie nori jaustis maksimaliai saugūs esant atšiaurioms žiemos sąlygoms. Šis produktas tinka žmonėms gyvenantiems už miesto ir kurių automobilio ratai dažnai sąveikauja su sunkiau pravažiuojama, rečiau valoma arba išvis nevaloma kelio danga. Važinėjant dygliuotomis padangomis ant sausos ar šlapios dangos, išryškėja jų trūkumai: dyglių keliamas triukšmas, ilgas stabdymo kelias, nestabilumas esant didesniam greičiui. Eksploatuojant žieminės padangas privalu žinoti, jog jos draudžiamos kai kuriose šalyse (Lenkija, Švedija, Vokietija ir kt.), todėl planuodami kelionę turite įsitikinti ar kitos valstybės įstatymai to nedraudžia. Lietuvoje su dygliuotomis padangomis draudžiama važinėti nuo balandžio 10 d. iki lapkričio 1 d.

Minkštos sudėties padangos pasižymi geromis sukibimo savybėmis ant sniego ir ledo. Rekomenduojamos žmonėms, kurie nori jaustis saugūs atšiauriomis žiemos sąlygomis, tačiau vengia dygliuotų padangų. Lyginant su dygliuotomis, minkštos sudėties padangos yra tylesnės, jas leidžiama eksploatuoti be apribojimu. Silpnosios šio produkto savybės atsiskleidžia ant šlapios arba sausos dangos: palyginus greitai dyla, yra nestabilios prie didesnio greičio, ilgas stabdymo kelias. Minkštos sudėtis padangas galima identifikuoti jas palietus arba pagal greičio indeksą. Kuo pastarasis mažesnis, tuo minkštesnė padangos sudėtis.

Kietos sudėties padangos skirtos žmonėms, kurie dažniausiai važinėja miesto ir plento sąlygomis. Pastarieji keliai dažniausiai būna nuvalyti ir pabarstyti. Kietos sudėties padangos pasižymi geromis sukibimo savybėmis ant šlapios, sausos dangos, esant šlapdribai, yra stabilios esant didesniam greičiui, pakankamai ilgaamžės. Dygliuotoms ir minkštos sudėties padangoms nusileidžia tik savybėmis ant apsnigtos ar aplėdėjusios kelio dangos.

Daugelis jau iš pavadinimo sprendžia, jog universalios padangos puikiai turėtų tikti tiek žiemai, tiek vasarai, tačiau taip nėra. Dar nėra išrastas toks gumos mišinys, kuris pasižymėtų reikalingomis savybėmis esant tiek pliusinei, tiek minusinei temperatūrai. Universalios padangos labiausiai tinka žmonėms, kurie automobilį eksploatuoja gana retai, važinėja lėtai ir atsargiai, o esant prastoms eismo sąlygoms visai vengia išvažiuoti į gatves. Tiesiog mūsų klimatui universalios padangos nėra tinkamos, nes vasaros oro sąlygos nuo žiemos skiriasi per daug, kad abiems metų laikams būtų galima puikiai pritaikyti vienas ir tas pačias padangas. Ši produktą galima identifikuoti pagal užrašus ant padangos šono, kuris turi būti arba AW (Any Weather – bet koks oras), arba AS (All Seasons – visi sezonai).

Tiek dygliuotos, tiek minkštos ar kietos sudėties, tiek universalios padangos gali turėti skirtingus protektoriaus tipus, kurie įtakoja padangos savybes esant tam tikroms sąlygoms.

Pats paprasčiausias ir seniausiai žinomas yra simetrinis padangos protektorius. Pastarasis pasižymi vidutinėmis sukibimo savybėmis ant sauso asfalto, posūkiuose. Didžiausias privalumas būtų tas, kad padanga su simetriniu protektoriumi yra gana tyli. Sukibimo savybės ant šlapios kelio dangos yra patenkinamos.

Kryptinės padangos pasižymi tuo, kad puikiai is po savęs išstumia vandenį, dėl to yra puikios ant šlapios kelio dangos. Taip pat yra pakankamai stabilios prie didelio greičio. Kalbant apie šio protektoriaus tipo minusus, reikėtų paminėti, kad padangos būna labiau triukšmingos ir dažniau netolygiai nudyla, tačiau tai dažniausiai atsitinka dėl netvarkingų automobilio pakabos elementų ir pernelyg agresyvaus važiavimo stiliaus.

Asimetrinis yra palyginus nesenai atsiradęs padangų protektoriaus tipas. Pastarojo vienas iš privalumų yra minimalus keliamas triukšmas. Šis protektoriaus tipas sukontruotas taip, kad padanga į kelio dangą visuomet remtųsi pilna plokštuma. Tai įtakoja tolygų nusidėvėjimą ir stabilumą posūkiuose. Iš trūkumų reikėtų paminėti, jog asimetrinės padangos yra silpnesnės ant šlapios kelio dangos.

Padangų žymėjimas

Padangų žymėjimo reikšmės
  1. Padangos plotis. Padangos plotis matuojamas milimetrais nuo vienos iki kitos sienelės. Ši padanga yra 165 milimetrų pločio.
  2. Aukščio koeficientas. Padangos aukščio koeficientas yra aukščio ir pločio santykis. 65 reiškia, kad aukštis lygus 65% padangos pločio.
  3. Rato diametras. Ratlankio aukštis coliais nuo vieno krašto iki kito. Šio rato diametras yra 13 colių.
  4. Apkrovos indeksas. Rodo maksimalią padangos apkrovą.
  5. Greičio indeksas. Rodo maksimalų greitį, kurį galima pasiekti su padanga. T reiškia, kad su šia padanga galima važiuoti iki 190 km per valandą greičiu. Greičio indeksų lentelę galite rasti čia. Atkreipkite dėmesį, kad šis rodiklis susijęs tik su padangos pajėgumais ir jokiu būdu nėra rekomendacija viršyti leistiną greitį, visuomet stenkitės važiuoti leistinu greičiu.
  6. Padangos konstrukcija. Tai atskleidžia, kaip padangos buvo sukonstruotos. R žymimos radialinės padangos, kurių korpuse esama audinio pluoštelių. šie audinio sluoksniai suformuoja padangos karkasą ir išsidėsto spinduliškai nuo briaunelės iki briaunelės. B rodo, kad padaga yra dvigubos konstrukcijos - karkaso pluošteliai per visą padangą nuo briaunelės iki briaunelės išsidėsto diagonališkai, o kiti sluoksniai išdėstyti priešingai, taip sustiprinant korpusą.
  7. Sustiprintas padangos kordas. Padanga atsparesnė šoniniams smūgiams ir atlaiko didesnę apkrovą. šis parametras dažniausiai žymimas XL simboliu.
  8. Šalis gamintoja. Rodo kurioje šalyje esančiame fabrike pagaminta padanga. Šios padangos kilmė yra Didžioji Britanija.
  9. UTQG. UTQG yra Vieningas padangų kokybės įvertinimas (Uniform Tire Quality Grading). Tai yra padangų kokybės įvertinimo sistema, kurią sukūrė JAV Transporto departamentas (DOT).
  10. DOT. Patvirtina, kad padanga atitinka visus galiojančius saugumo standartus, nurodytus JAV Transporto departamento (Department of Transportation).
  11. Padangos nusidėvėjimo indikatorius. Kai protektorius nusidėvi iki šio indikatoriaus lygio, Lietuvos respublikos įstatymas draudžia važinėti su tokia padanga.
  12. Gamintojo kodas: padangų gamykla; padangos išmatavimai.
  13. Pagaminimo data (savaitė/metai). ši padanga pagaminta 1993 metų 34 savaitę, nes užrašas yra 343. Jeigu padanga pagaminta po 2000 - ųjų metų, tuomet metus žymi du simboliai. Pvz. 3403 - pagaminta 2003 metų 34 savaitę. Platesnė informacija čia
  14. Papildomas žymėjimas. šiuo atveju jis yra M&S. Ta patį reiškia (Mud + Snow - purvas + sniegas) ir simboliai M+S ar MS. Tai reiškia, jog padanga yra padidinto pravažumo ir jokiu būdų nepažymi, jog tai visiems metų laikams tinkanti padanga. Universalios padangos turi žymėjimą AW (Any Weather - bet koks oras), arba AS (All Seasons - visi sezonai). Vietoj simbolių dar gali būti paveiksliukai: saulė - vasarinė padanga, skėtis - vasarinė lietaus padanga, snaigė - žieminė padanga.
  15. E - padanga atitinka ECE R30 keliamus reikalavimu. 11 - šalies kodas kur buvo testuota ir sertifikuota padanga. 021234 - ECE sertifikato numeris.
  16. Bekamerinė padanga.
  17. Papildoma informacija apie padangos konstrukciją (kiek sluoksnių dirbtinio šilko, plieninio kordo bei nailono sudaro padangos karkasą).
  18. Gamintojo markė arba firminis ženklas.
  19. Produkto pavadinimas, modelis.
  20. Rodo maksimalią apkrovą svarais arba kilogramais, kurią gali pakelti tinkamai pripūsta padanga.

Padangų greičio indeksai

Lentelėje pateikiami greičio indeksai nurodantys, kokiam maksimaliam greičiui yra pritaikyta padanga.
Greičio indeksasJKLMNPQRSTUHVWYZR
Maksimalus greitis km/h100110120130140150160170180190200210240270300>240

Greičio paklaidos dėl padangų dydžių skaičiuoklė

Jeigu nusprendėte naudoti padangas kurios neatitinka gamintojo rekomenduojamų matmenų, šios skaičiuoklės pagalba galite išsirinkti naujų padangų matmenis, kuriuos naudojant bus mažiausiai nukrypstama nuo spidometro parodymų.
Gamintojo rekomenduota padanga:
/ /
Nauja padanga:
/ /
Greitis spidometre:
Tikrasis greitis:
86.97 km/h

Rinktis platesnes ar siauresnes padangas?

Padangos protektoriaus kontaktinio ploto forma turi didelę reikšmę padangos savybėms. Plačios žemo profilio padangos („UHP“ padangos) turi platesnį kontaktinio ploto atspaudą nei siauros standartinės padangos, todėl plačios padangos geriau valdomos posūkiuose, turi geresnį sukibimą su sausa kelio danga. Tačiau plačios padangos blogiau išstumia vandenį (žiemą- pažliugusį sniegą). Dažniausiai siauresnės ir aukštesnio profilio padangos yra pigesnės nei plačios žemo profilio padangos.

Žiemines padangas rekomenduojama rinktis kuo siauresnes - atsižvelgiant į gamintojų rekomenduojamus matmenis.

Kada žiemines padangas reiktų keisti naujomis?

Padangas naujomis reiktų keisti, jei senosios padangos turi pažeidimų, gumbų ar padangų protektoriaus gylis neatitinka rekomenduojamų ar minimalių protektoriaus gylio reikšmių. Priminsime, kad rekomenduojamas žieminių padangų gylis lengviesiems automobiliams yra 4-5 mm, o minimalus, reikalaujamas kelių eismo taisyklėse, ne mažesnis kaip 3 mm.

Pateikiame paprastą būdą kaip kiekvienas vairuotojas be jokių specialių prietaisų gali pasitikrinti padangos protektoriaus gylį pasinaudojant 2 litų moneta. Jei monetą įdėjus į giliausią padangos protektoriaus vietą lieka matomas išorinis (geltonas) monetos žiedas, tai reiktų keisti žiemines padangas naujomis.

Kai kurios žieminės padangos turi protektoriaus nudilimo indikatorius, kurie susilygina su protektoriumi esant 4 mm protektoriaus gyliui. Tokie indikatoriai žymimi snaigės simboliu. Tai rekomenduojamas minimalus žieminių padangų protektoriaus gylis.

Padangų amžius

Padangos pagaminimo data Gamybos data yra nurodoma ant kiekvienos padangos. Padangų gamybos datą žymi paskutiniai 4 skaičiai, einantis po užrašo „DOT“. Pirmi du skaičiai nuo galo reiškia gamybos metus, 3- ias ir 4- as- pagaminimo savaitę. Nuotraukoje pavaizduota padanga pagaminta 2006 metų 48-tą metų savaitę.

Bėgant laikui padangų savybės prastėja. Nėra tyrimų, kurie parodytų kiek % pablogėja konkretaus modelio padangos sukibimas tarkim po 5 metų. Padangų gamintojai gana nekonkrečiai apibrėžia padangų tinkamumo naudoti terminą, akcentuodami, kad labai daug kas priklauso nuo padangų eksploatavimo bei sandėliavimo sąlygų. Tačiau nurodoma, kad maksimalus padangų realizavimo terminas yra 5 metai, eksploatavimo terminas- 10 metų. Taigi po 10 metų padangą reiktų utilizuoti, net jei protektoriaus gylis dar yra pakankamas.

Jeigu padangų gamybos data yra sudaryta tik iš 3 skaičių (pvz. 257), tai reiškia jog ta padanga yra pagaminta 1997 metų 25 savaitę.